A családok támogatása, annak erősségeire építve a szülői kompetencia fejlesztése
Az ellátás kezdetén a különböző kapcsolattartási alkalmak során megismerkedünk a szülőkkel, ismertetjük velük a bölcsődei szokásokat, és informálódunk a család igényeiről. A jó kapcsolat kialakítása elengedhetetlen. Heti szinten beszámolunk a szülőknek a gyermekük heti eseményeiről, és viszont várjuk a szülői beszámolókat a hétvégről, szünetről. Ez a kölcsönös, konstruktív, egyenrangú, bizalmon alapuló kapcsolat hozzájárul a gyermekek harmonikus fejlődéséhez.
Egészségvédelem, az egészséges életmód megalapozása
Az elsődleges szükségletek egyéni igények szerinti kielégítése a gondozási helyzetekben valósul meg. A rugalmas, a kisgyermek életkorához, egyéni fejlettségi szintjéhez és az évszakhoz igazodó napirend biztosítja az életkornak megfelelő változatos és egészséges táplálkozást, a játék, a mozgás, a szabad levegőn való aktív tevékenység és pihenés feltételeit. Az egészséges életmód, az egészségnevelés érdekében törekedni kell az alapvető kultúrhigiénés szokások kialakítására.
Egészségnevelés területei: Táplálkozás, testápolás, testmozgás, öltözködés napirend, pihenés-alvás, környezeti higiéné, szociális kapcsolatok.
Egészségmegőrzés, mint bölcsődei feladat
Közvetlen prevenció keretén belül figyelemmel kell kísérni a fogászati-, a védőoltás-, vitamin- és ásványi anyag profilaxist.
Korszerű, gyakorlatként alkalmazott étkeztetési szabályokat követünk, mely magában foglalja a cukorfogyasztás csökkentését, a rágásra nevelést, az édes italok adásának kerülését.
Szokáskialakítás céljából bevezetjük 2 éves korban a szájöblítést, ennek folytatásaként néhány hónapos gyakorlás után a fogkrém nélküli, majd az óvodába történő átmenet környékén a borsónyi fluoridos gyerekfogkrémmel végzett fogmosást.
Nagy hangsúlyt fektetünk a mindennapos levegőztetésre.
Az érzelmi és társas kompetenciák fejlesztése
A bölcsőde az első intézmény a gyermek és a szülők életében. Ez az első fórum, ahol a kisgyerekes családok szembesülhetnek a közösség és az intézményi lét előnyével és hátrányával. Fontos, hogy milyen lesz az első intézményekről alkotott benyomás, és milyen lelkülettel fordulnak a családok felé. A gyermekek közösségbe kerülésének nehézségeit, a társas kompetenciák kialakulását a támogató, következetes, szeretetteljes, türelmes, empatikus nevelői hozzáállás segíti a mindennapokban.
A megismerési folyamatok fejlődésének segítése
A szabad játékon és a gondozási műveleteken túl intézményünkben komoly szakmai munka folyik, hogy a gyermekek érdeklődését kielégítsük és játékos formában a cselekvéses tanulás lehetőségeit megteremtsük. Havi szinten az ünnepek és az évszakok figyelembe vételével, illetve a gyermekek fejlődési állapotától függően és megfelelő mértékig terveznek a kisgyermeknevelők különböző tevékenységeket, melyet a hónap során felkínálnak a gyerekeknek. Ezen kívül hagyjuk a gyerekeket gyermeknek lenni, felfedezni a körülöttük tapasztalható dolgokat. Hagyjuk megélni azt az élményt, hogy mindenből minden lehet, nincsen szabály. A felnőttek által megfogalmazott felesleges szabályok nem korlátozhatják a megismerési folyamataikat: hempergünk a hóban, ugrálunk a pocsolyában, rajzolunk a sárba, festünk a falra (persze csomagoló papírra), stb.